Lite att tänka på vid en el konvertering av en bil

Hästkrafter

Elmotorer har en klassad topp effekt, men kan prestera upp till 2-4 ggn. sin klassade effekt men bara för en kort stund tex. Vid en omkörning eller en uppförsbacke.

Bensinmotorer däremot har sin klassade effekt vid sin högsta effekt och kan inte få mer effekt ens för en kort stund.

Till exempel motor FB1-4001A har en klassad effekt på 30hk vid 144V och 100hk som toppeffekt 1min.

Man bör ha en motor som är klassad med ca 6-8hk per 450kg bil alltså en bil med totalvikt på ca1500kg bör ha en klassad motor på ca 18-24hk, vill man sedan ha högre hastighet, tyngre bil eller om man bor backigt så bör man ha en större motor.

Styrkan på motorn ökar i takt med att spänningen ökar. Tex. Motor FB1-4001A är klassad 18hk med 72V och 30hk med 144V, när spänningen ökar blir också varvtalet högre. Hk är ett resultat av varv x vridmoment.

även om man har en motor klassad 30hk så behöver man inte använda alla hk, krävs det 10hk för att köra går motorn lika bra för det. Detta är kontrollenhetens uppgift.

Däremot så är det direkt farligt för motorn att överbelastas långa stunder, då uppstår hög värme och kan förstöra motorn. Så kom ihåg att inte underdemissionera din motor, bättre mer än mindre.

Motorvägsfart kräver effekt, 110km/t kräver 4ggn. mer effekt än 55km/t , detta innebär att man få släppa på 4ggn. mer spänning, detta i sin tur innebär en kortare körsträcka

Batterier

Glöm blybatterier! Ska du ändå ha bly så skaffa ett riktigt bra fabrikat och inget budget det blir bara problem men räkna inte med längre räckvidd än max 50 km.

Lithiumbatterier (LiFePo4) är det som gäller visst dom är dyrare men inte så mycket mer än riktiga blybatterier fast MYCKET bättre i alla avseende. Ett batteripaket med 144V och 100Ah kostar ca 60.000:- plus ett BMS (battery management system) som krävs för lithiumceller

Kontrollenheter

Det finns många typer av kontrollenheter men den mest populära heter Curtis1221C-7401 (72-120V 400A) och 1231C-8601 (96-144V) 1231C kan ge upp till 50 % mer topp effekt.

även Kelly Controlls som jag säljer har kommit med många nyheter nu.

Växellåda

Ska vara av manuell typ för att kunna använda 2:an upp till 0-90km/t 3:an 40-110km/t. Automatlåda bör inte användas.

En elmotor är mest effektiv vid 4000-5500 varv/m, om elmotorn få gå vid 2000 varv/m så kommer strömmen att öka och värmen att öka för att den inbyggda fläkten inte få bort värmen så bra.

Kostnader

Högre spänning (mer hk) kostar mer pengar. Ett 96V system kostar ca 35-45000:- ett 144V system kostar ca 50-55000:- och då är inte batterierna inräknade.

Ett AC system jobbar med spänning mellan 180-300V så dessa kostar 2-3 gånger ett DC system, därför så är det mer lönsamt att bygga på ett DC system.

Vilken bil ska jag välja ?

Ja detta är ju en smaksak men lite riktlinjer bör man ju följa, tex. Liten bil kan inte bära så många batterier = lägre toppfart och kortare räckvidd men billigare att bygga.

Större bil typ min som klarar mer batterier= högre toppfart och längre räckvidd men dyrare att bygga.

Tänk på att din bil få lasta så mycket som möjligt, man får räkna med en viktökning på upp till 200kg när bilen är klar.

Bilar som passar enl. mig, vilken som helst men en som är tillräckligt fräsch pga. den investering som blir.



Bilprovningen.


Efter många kontakter med myndigheter och bilprovning visade det sig att det kan finnas två vägar att gå mär man ska typa in bilen,

1: skaffa vilken bil som helst oavsett årsmodell bygg den som ett ombyggt fordon och kontakta SFRO för en kontroll innan bilbesiktning. Det som krävs är följande, motor och växellåda ska vara utbytta, byt ut hela bromssystemet, bromsok fram och bak, bromsskivor fram och bak alt, trummor bak och huvud bromscylinder med andra delarna än till just din bil. Delarna kan inte vara till samma modell ”typ” GT som har lite större bromsar, detta går inte utan sätt dit större skivor från annan bil och tillverka utflyttade fästen för bromsoken detta räknas då som ombyggt och glöm inte att byta huvudbromscylindern,

Allt detta är en tolkningsfråga för varje besiktningsman på bilprovningen för det finns inga klara riktlinjer vad gränsen går vilket som är annan del eller original.

Ett exempel: om en bilmodell har solida skivor fram som original men samma modell fast med större motor har ventilerade skivor fram som original så räknas dessa som samma ändå,

Man kan däremot ta bromsskivor som är större diameter från samma fabrikat (för att få samma bultcirkel) men en annan modell och flytta fästena till oken då räknas det som ombyggt.

Gör du detta, först då är bilen klar för besiktning och då behövs inga intyg om EMC (Electro magnetisk kompabilitet) eller COC.



Eventuellt kan ett bullerprov behövas!!!!!!!!!
Gör en byggbeskrivning MYCKET VIKTIGT

2: skaffa en bil oftast äldre än -98 utan COC (helfordonsgodkänd)
skaffa intyg om EMC eller CE märkning på ALLA dina komponenter - motor, controller, kontaktor, laddare, etc., Gör en byggbeskrivning registrera den som ändrat fordon då kan du få igenom den utan större problem.

Tänk alltid på hur du placera batterierna för viktfördelningens skull och axelbelastning fram respektive bak.

Anledningen till detta med byte av bromssystem är en regel i Trafikstyrelsens fordonsförfattning som säger att: om bilen ska räknas som ombyggt fordon så måste två av tre kriterier uppfyllas, och då är det lättast att byta bromssystemet, men det går också att välja att byta hela styrsystemet med rattstång, kuggstång och allt annat som har med styrningen att göra.

Jag vet också att SFRO jobbar på att försöka få Transportsyrelsen att slopa reglerna om byte av bromsar för just el konvertering, och vi få hoppas på att detta kommer fungera.

Men som alla vet så maler statens kvarnar väldigt sakta.

Mer tips och råd kommer senare.